Print marketing: de kracht van communiceren via een vaktijdschrift
Print marketing
Tegenwoordig heeft iedereen toegang tot vele vormen van media, denk maar aan de vele websites, apps, en streamingdiensten. Deze ontwikkelingen veranderen net zo snel als de vraag van de consument. Maar ondanks de soms onterechte negatieve kijk op print, blijft de vraag naar gedrukte media erg groot en dat is niet zonder reden. Communiceren via een printed medium kan jouw bedrijf heel wat opleveren. Gedrukte vakbladen zijn altijd sterke ROI-kanalen geweest in een door adverteerders gesponsorde marketing mix.

Print heeft een hogere attentiewaarde

De attentiewaarde van papieren uitgaven en drukwerk in het algemeen ligt hoger dan die van online kanalen. Verschillende onderzoeken toonden aan dat lezers artikels niet alleen liever op een papieren drager lezen, maar ook meer geloofwaardigheid hechten aan een artikel in een gedrukt medium. Wij horen van onze lezers dat ze het gedrukt vaktijdschrift op tafel leggen, aan meerdere personen in het bedrijf doorgeven en ze vaak later nog eens teruggrijpen naar het magazine. Een e-mail daarentegen is een pak vluchtiger van aard en verdwijnt doorgaans sneller in de mailbox.

Bovendien is de gemiddelde schermtijd (de tijd die mensen doorbrengen achter een scherm zoals smartphone of computer) sinds de pandemie sterk toegenomen, waardoor 'screen fatigue' of schermmoeheid is ontstaan. Dat heeft voor een grotere hang naar print gezorgd. Bovendien biedt het lezen van een magazine een unieke zintuiglijke ervaring die je kan zien, voelen en ruiken. Studies tonen aan dat merken die hun boodschappen ook via gedrukte contentmarketing verspreiden, een sterkere indruk nalaten dan bedrijven die dat niet doen.

Print doet nadenken, online geeft snel antwoorden

Online is men vooral op zoek naar snelle antwoorden en is de aandachtsspanne doorgaans heel kort, terwijl gedrukte media een omgeving bieden met minder afleiding, waardoor lezers veel geconcentreerder zijn bij het lezen van artikels in een magazine. Dat zorgt ervoor dat boodschappen vaker en sneller onthouden worden. Volgens een Noors onderzoek stimuleert print mensen om een tekst volledig te lezen en de context ervan te begrijpen. De boodschap van een merk via gedrukte content komt dus beter binnen bij de doelgroep.

Het spreekt echter voor zich dat beide kanalen hand in hand gaan en dat de lezer zelf beslist op welke drager (digitaal of gedrukt) hij zijn boodschap wil lezen. Men zegt wel eens dat online de prêt-à-porter van communicatie is, terwijl tijdschriften de haute couture zijn. Als uitgever zorgen wij ervoor dat de leesbaarheid van onze digitale kanalen en onze magazines optimaal is.

De relatie tussen de attentiewaarde en de kwaliteit van een vaktijdschrift

Als een vaktijdschrift hoofdzakelijk bestaat uit gesponsorde inhoud van bedrijven en weinig tot geen neutrale informatie bevat, dan ligt het voor de hand dat de geloofwaardigheid en bijgevolg de attentiewaarde daalt. In dit geval kan er niet gesproken worden van een vaktijdschrift, maar gaat het om een veredelde reclamefolder.

Als uitgeverij van vakmedia trekken wij resoluut de kaart van relevante, objectieve, kwalitatieve inhoud. Dit zorgt ervoor dat onze lezers onze vaktijdschriften aandachtig lezen en bijgevolg de attentiewaarde zeer hoog ligt. De hoge attentiewaarde is bijzonder belangrijk als adverteerder om de return van hun commerciële boodschap te maximaliseren.

Niet elke doelgroep communiceert digitaal

Generatie Y, Z en A, beter bekend als de millennials, zijn allemaal opgegroeid in een tijd van ongekende kansen. Voor deze digital natives, die grootgebracht zijn in een online wereld, is print minder van essentieel belang. Maar er is ook een grote groep mensen in België die papier wel belangrijk vindt: zij die opgegroeid zijn met de Nokia 3310. Zonder print zouden zij dus belangrijke informatie missen. Wij adviseren daarom om de communicatie altijd aan te passen aan de doelgroepen. Zo zorg je ervoor dat jouw klanten geen belangrijke informatie missen én dat zij benaderd worden zoals zij willen.

Print blijft plakken, betere focus, minder afleiding

Doordat je gedrukte media langzamer leest en het kunt voelen en ruiken, onthoud je deze content beter dan online content. Er is geen online afleiding door pop-ups, bewegende beelden en een openstaande mailbox bij het lezen van jouw favoriete vaktijdschrift. Drukwerk appelleert aan je gevoel omdat je het kunt aanraken en ruiken. De luxe uitstraling van een satijn laminaat of de speciale aantrekkingskracht van een spot uv-lak, breng je online niet over. Dit moet je ervaren. Lezen op papier wordt op grote schaal geassocieerd met een betere overdracht naar het langetermijngeheugen en een beter begrip van de essentie van het verhaal.

Meetbaarheid van print

Als je in je mailing of advertentie je doelgroep aanzet tot een call-to-action, meet dan goed waar de bezoeker vandaan komt. In de gedrukte wereld is meten evengoed weten. Denk bijvoorbeeld aan codes die aan drukwerk worden toegekend en die inwisselbaar zijn bij de deelname aan een bepaalde actie. Of het meesturen van een insert met bijhorend aanvraagformulier bij een magazine. De mogelijkheden zijn legio, de resultaten vaak zeer succesvol.

De rol van print in de communicatiemix

Een communicatiestrategie is van essentieel belang om print als onderdeel van jouw globale communicatiemix het best tot zijn recht te laten komen. Print kent ook nadelen, maar die zijn op te vangen door een juiste crossmediale aanpak.

Wil je meer informatie omtrent onze aanpak of wil je eens sparren met één van onze marketing specialisten? Wij plannen graag een gesprek in!

Vul gerust ook onze campagne starter in, dan kunnen wij gericht en voorstel naar jou doorsturen.