Naamsverandering: na 25 jaar gaat Garden Style verder als Exterio
Exterio magazine
De nieuwe lay-out eind 2022 was je misschien al opgevallen en dat gebeurde niet zomaar. Achter de schermen werd gewerkt aan een nieuwe start voor ons geliefde vakblad voor de outdoorsector. Met trots stellen we jullie dan ook Exterio voor en het daaraan gekoppelde platform. Exterio, de nieuwe naam van Garden Style, wordt nóg breder in thema's en nóg breder in bereik.

Na 25 jaar hadden we het gevoel dat de naam en de vlag Garden Style niet langer de lading dekt als het gaat over de outdoor sector, die de laatste jaren een gigantische transformatie onderging. Daarom investeerden we flink in onze naamsverandering, een nieuw platform voor de outdoor sector en een inhoudelijke verruiming van de thema's.

Directer contact met de lezer

We zien Exterio niet alleen als een extra informatiekanaal voor onze doelgroepen, het stelt ons ook in staat om nog directer met hen in contact te staan. We nodigen jullie dan ook uit om zelf de hand naar ons uit te reiken. Is er jou iets opgevallen? Heb je een vraag of een probleem waar je mee zit? Laat het ons weten, dan leggen we het voor aan een expert en maken we er content over en geven we dit topic de nodige aandacht. Op die manier informeren we elkaar en kunnen we tot interessante inzichten komen die voor de sector van belang zijn.

Zie ons online platform daarbij als een soort draaischijf die mensen in contact wil brengen met elkaar. Met als doel onze mooie groensector sterker te maken.

Waarom een naamsverandering?

De naam Garden Style dekt na 25 jaar niet langer de volledige lading waarover wij willen en moeten berichten. De tuinen blijven dan wel een wezenlijk onderdeel van onze groenbeleving vormen, maar om de problematiek en de uitdagingen waar we door de klimaatcrisis voor staan in onze sector te kunnen tackelen, moeten we zaken vanuit een bredere invalshoek bekijken. Een integrale aanpak zeg maar, zoals Steven Delva – architect van het jaar in Nederland – het zo mooi noemt.

Groen heeft immers niet alleen een functionele en esthetische waarde, het tackelt ook andere disciplines. Groen heeft impact op ons mentaal welzijn – dat heeft de pandemie pijnlijk duidelijk gemaakt – en een stad die erin investeert, verdient het dubbel terug. De ‘green cities’ zijn leefbaarder en trekken dus meer mensen aan. Er hangt dus onlosmakelijk ook een economisch aspect aan vast.

Exterio wil die boodschap, samen met jullie, helpen uitdragen en aantonen dat onze sector deel van de oplossing kan zijn. Dat het loont dat jullie gehoord worden in debatten zoals stadsontwikkeling, omgevingsaanleg en -vergunningen.

Inhoudelijke verruiming: breder in thema's, breder in bereik

Inhoudelijk ondersteunden we die integrale aanpak al in het magazine door naast tuinen ook openbaar groenprojecten te brengen en inspirerende voorbeelden uit binnen- en buitenland. In die integrale benadering zijn architectuur en landschap nauw met elkaar verweven, ze vormen één geheel.

Met Exterio creëren we dus een breder draagvlak en slaan we een nieuwe weg in die meer past bij de noden van vandaag. We zullen nog meer focussen op relevante info, snelle actua, diepgaande interviews, interessante en inspirerende reportages maar ook ronde tafels rond bepaalde prangende thema’s gaan we niet uit de weg.

En dat doen we graag samen met jou, onze lezer. Ben je tuinaannemer, tuin- en landschapsarchitect, verantwoordelijke bij een groendienst, beleidsmaker, inrichter van de openbare ruimte, beheerder van een sportveld, park of groenzone, uitbater van een tuincentrum of handelaar en heb je een boeiend verhaal, een project gerealiseerd of eraan meegewerkt, wil je graag jouw opinie over een bepaald onderwerp kwijt of ken je iemand die onze sector van nieuwe inzichten kan voorzien? 

Aarzel dan niet ons te contacteren via info@exterio.be en wie weet lees je er binnenkort alles over op Exterio.